Followers

June 17, 2011

resepi : ayam masak merah


bukan senang tau nak pujuk mak i bagi resepi rahsia dia (nk gune secret recipe kang kene saman plak)...anyway ni la resepi yg mak gunakan untuk masak ayam masak merah klu ade org ode untuk catering...

(anggaran untuk seekor ayam)
BAHAN A
2 labu bawang besar
se labu bawang putih
halia dlm seinci stgh
lengkuas dlm seinci
serai 2 atau 3 btg...(klu serai kurus ltk la 3 ye)

sesenduk cili giling

minyak masak utk tumis

BAHAN B
5 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
garam secukup rasa
ajinomoto sket (klu sape x ske x pyh letak pun x pe)
gula melaka dipotong2 (dalam stgh biji)

  1. ayam tu terpulang la nak potong brp...biasenye potong 16...gaul dgn kunyit dgn garam...goreng...tp jgn lama sgt nnt keras and pahit
  2. blenderkan semua bahan A smpi halus....tumiskan dgn cili gling...smpi betul2 garinng and naik minyak...ibarat kat chef wan selagi x bersin,selagi tu x tanak lagi kite pya tumisan tu...
  3. dah garing,masukkan sos cili,sos tomato,dgn garam...garam masuk sket je dulu tau sbb kdg2 sos2 tu sume dah masin...pastu masukkan serbuk perasa dgn gula melaka....rase..klu dah ok dgn tekak...masukkan ayam...gaulkan,jgn lama sgt...
  4. finally leh la hidang dgn kacang peas,bawang goreng dgn daun bawang and sup....


No comments: